Model 912 i 913 są to rzędowe silniki powietrzem chłodzone powietrzem. Występują w wersjach od 3 do 6 cylindrów jako diesel wolnossący bez doładowania, a w modelach 913 4 i 6 cylindrowych turbodoładowany oraz 6 cylindrowy turbodoładowany z intercoolerem.
Budowa 912, 913 jest bardzo kompaktowa i nie wymaga dodatkowego zewnętrznego chłodzenia. Charakteryzują się dużą wytrzymałości, łatwością obsługi i długimi okresami między przeglądami.
Co oznaczają poszczególne symbole w nazwie modelu
BF 6 L 913 C
B – Silnik turbodoładowany
F – Wysokoobrotowy silnik czterosuwowy
6 – liczba cylindrów
L – chłodzenie powietrzne
913 – model silnika
C – intercooler
Deutz 912 dane techniczne
F3L912 | F4L912 | F5L912 | F6L912 | |
Średnica cylindra | 100 mm | 100 mm | 100 mm | 100 mm |
liczba cylindrów | 3 | 4 | 5 | 6 |
Pojemność skokowa | 2,8 l | 3,7 l | 4,7 l | 5,6 l |
Moc silnika przy 2500 obr/min | 38 kW | 51 KW | 65 KW | 70 KW |
Maksymalny moment obrotowy przy 1450 obr/min | 176 Nm | 238 Nm | 307 Nm | 364 Nm |
Waga | 285 kg | 320 kg | 405 kg | 440 kg |
Deutz 913 dane techniczne
F3L913 | F4L913 | BF4L913 | F6L913 | BF6L913 | BF6L913C | |
Średnica cylindra | 102 mm | 102 mm | 102 mm | 102 mm | 102 mm | 102 mm |
liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 | 6 | 6 | 6 |
Pojemność skokowa | 3,1 l | 4,1 l | 4,1 l | 6,1 l | 6,1 l | 6,1 l |
Moc silnika przy 2500 obr/min | 44 kW | 56 KW | 65 KW | 76 KW | 95 KW | 128 KW |
Maksymalny moment obrotowy przy 1450 obr/min | 201 Nm | 264 Nm | 338 Nm | 394 Nm | 532 Nm | 717 Nm |
Waga | 290 kg | 330 kg | 370 kg | 460 kg | 515 kg | 540 kg |
Ile oleju należy wlać do silnika 912,913?
Nie można jednoznacznie określić ile dokładnie oleju należy wlać do danego modelu silnika. Jeden model np. F4L913 może mieć różne zastosowania, a co za tym idzie może być w inny sposób zabudowany w maszynie. Główne różnice znajdziemy w kształcie i pojemności miski olejowej oraz konstrukcji chłodnicy olejowej. Jedynym wyznacznikiem odpowiedniego poziomu oleju w silniku jest miarka oleju. Nie mniej jednak poniżej podane są orientacyjne wartości.
Model | F3L912 | F4L912 | F5L912 | F6L912 |
ilość oleju bez filtra [L] | 9,0 | 12,0 | 13,5 | 14,5 |
ilość oleju z filtem [L] | 9,5 | 12,5 | 14,0 | 15,5 |
Model | F3L913 | F4L913 | BF4L913 | F6L913 | BF6L913 | BF6L913C |
ilość oleju bez filtra [L] | 8,0 | 12,0 | 16,5 | 9,5 | 16,0 | 16,0 |
ilość oleju z filtem [L] | 9,5 | 13,5 | 18,5 | 11,5 | 18,2 | 18,2 |
Należy również pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego oleju. W modelach 912 i 913 zalecana jest klasa lepkości SAE 15W40 o klasyfikacji API CF-4, CH-4/CG-4.
Co jaki czas należy wymienić oleju w silniku?
Interwał wymiany oleju zależy od oleju który został zastosowany i warunków w jakich pracuje dany silnika. Podane poniżej wartości są w godzina
Silniki wolnossące | Silniki turbo doładowane | ||
Klasyfikacja API | CF-4/CH-4/CG-4 | CF-4 | CH-4/CG-4 |
Maszyny drogowe, dźwigi, maszyny budowlane, statki, pompy, pojazdy szynowe | 500 | 250 | 500 |
Ciągniki rolnicze, kombajny zbożowe, maszyny kopalniane, agregaty awaryjne, zamiatarki | 250 | 125 | 250 |
Jaki inne czynności obsługowe należy wykonywać aby silniki pracował bezawaryjnie jak najdłużej?
Luz zaworowy
Luz zaworowy najprościej można określić jako szczelinę między górną częścią trzonka zaworu, a dźwigienką zaworową. Jest to bardzo ważna czynność o której użytkownicy często zapominają. Nieprawidłowo ustawiony luz zaworowy wpływa na złą pracę silnika a w efekcie może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych i przylgni grzybka zaworu. Zbyt duży powoduje metaliczny odgłos, stukot. Zbyt mały wpływa na nierówną pracę silnika na wolnych obrotach, trudność przy odpaleniu silnika gdy jest rozgrzany.
Ustawienie luzu zaworowego należy w modelach 912, 913 należy wykonywać co 500 godzin przepracowanych przez silnika. Prawidłowa wartość dla zaworów ssących i wydechowych to 0,15 mm
Układu chłodzenia
Model 912 i 913 są to silniki chłodzone powietrzem. Podstawową czynności w codziennej obsłudze jest zadbanie o czystość chłodnic i użebrowania cylindrów. Bardzo dużą uwagę trzeba zwrócić również na szczelność całego układu doprowadzenia powietrza chłodzącego, stan wentylatora oraz pasków klinowych. Niesprawność jednego z powyższych elementów skutkuje przegrzewaniem się silnika, a w końcowym efekcie zatarciem jednego z cylindrów.
Zaleca się „przedmuchiwać” chłodnicy i żeberka cylindrów co 125-2000 godzin pracy silnika gdzie 125 godzin zalecane jest dla maszyn pracujących w bardzo duży zapylaniu, a 2000 godzin silników pracujących na statkach.