Model silnika 1011 jest to silnik chłodzony olejem. Występuje w wersjach od 2 do 4 cylindrów bez doładowania oraz 4 cylindrowy turbodoładowany. Model 1011 powstał pod koniec lat 80 i był w tamtym czasach bardzo nowatorską konstrukcją. Silnik jest chłodzony i smarowany olejem silnikowym jednocześnie. Ma zwartą, kompaktową konstrukcję. Dlatego 1011 można spotkać w bardzo wielu modelach sprężarek powietrza, pomp do betonu miksokretach oraz mniejszych maszynach budowalnych takich jak walce czy ładowarki.
Był to pierwszy silnik Deutz w którym zamiast tradycyjnego rozrządu składającego się z kół zębatych zastosowano pasek rozrządu. Pozwoliło to zredukować masę oraz hałas generowany przez silnik.
Wszystkie silniki były dostarczane z układem chłodzenia, poza silnikami które na końcu oznaczenia miły literę “E”. Litera “E” oznaczała nic innego jak, zewnętrzny układ chłodzenia
Jakie modele silnika występują w 1011?
F2L1011, F3L1011, F4L1011, BF4L1011T
Co oznaczają poszczególne symbole w nazwie modelu
BF 4 L 1011 T / E
B – Silnik turbodoładowany
F – Wysokoobrotowy silnik czterosuwowy
4 – liczba cylindrów
L – chłodzenie powietrzne
1011 – model silnika
T – “lekki” doładowanie
E – zewnętrzny układ chłodzenia
Ile oleju należy wlać do silnika 1011?
Nie można jednoznacznie określić, ile dokładnie oleju należy wlać do danego modelu silnika. Jeden model np. F4L1011 może mieć różne zastosowania, a co za tym idzie może być w inny sposób zabudowany w maszynie. Główne różnice znajdziemy w kształcie i pojemności miski olejowej oraz konstrukcji chłodnicy olejowej. Jedynym wyznacznikiem odpowiedniego poziomu oleju w silniku jest miarka oleju. Niemniej jednak, poniżej podane są orientacyjne wartości.
Deutz 1011 dane techniczne
F2L1011 | F3L1011 | F4L1011 | BF4L1011T | |
Średnica cylindra | 91 mm | 91 mm | 91 mm | 91 mm |
liczba cylindrów | 32 | 3 | 4 | 4 |
Pojemność skokowa | 1,37 l | 2,05 l | 2,73 l | 2,73 l |
Kompresja | 25 - 30 bar | 22 - 27 bar | ||
Waga | 162 kg | 202 kg | 242 kg | 248 kg |
Należy również pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego oleju. W modelu 1011 zalecana jest klasa lepkości SAE 15W40 o klasyfikacji API CF-4. W tych silnika należy szczególnie dbać o jak najlepszą kondycję oleju gdyż oprócz funkcji smarującej ma również funkcję chłodzącą.
Co jaki czas należy wymienić oleju w silniku F3L1011, F4L1011?
Silniki 1011 są bardzo wrażliwe złej jakości olej. Dlatego zalecamy wymianę nie rzadziej niż co 250 godzin.
Jaki inne czynności obsługowe należy wykonywać aby silniki pracował bezawaryjnie jak najdłużej?
Luz zaworowy
Luz zaworowy najprościej można określić jako szczelinę między górną częścią trzonka zaworu, a dźwigienką zaworową. Jest to bardzo ważna czynność o której użytkownicy często zapominają. Nieprawidłowo ustawiony luz zaworowy wpływa na złą pracę silnika a w efekcie może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych i przylgni grzybka zaworu. Zbyt duży powoduje metaliczny odgłos, stukot. Zbyt mały wpływa na nierówną pracę silnika na wolnych obrotach, trudność przy odpaleniu silnika gdy jest rozgrzany.
Ustawienie luzu zaworowego w silniku Deutz 1011 należy wykonać co 500 godzin pracy silnika. Wartość luzu zaworowego na zaworze ssącym 0,3mm, a na zaworze wydechowym 0,5mm
Układu chłodzenia
W silniku 1011 czynnikiem chłodzącym jest olej. Należy jednak pamiętać o częstym przedmuchiwaniu chłodnicy olejowej. Interwał zależy od warunków w pracuje maszyna od 125-1000 godzin.
Wymiana paska rozrządu
Ważną czynności serwisową o której klienci nie zdają sobie sprawy jest wymiana paska rozrządu. Deutz zaleca wymianę co 3000 godzin lub 5 lat.