Jak poprawienie ustawić komorę spalania w silniku Deutz modele 912 i 913
Bardzo ważną czynnością podczas składania silników model 912, 913 jest poprawne ustawienie komory spalania. Prościej jest odległość między denkiem tłoka a powierzchnią głowicy w momencie gdy tłok znajduję się w górnym martwym punkcie. Niewłaściwa komora sprawia że silnika pracuje nieprawidłowo, kopci, a w ekstremalnym przypadku gdy komora jest za mała może dojść do kolizji zaworów z tłokiem.
Wyregulowanie poprawnej komory jest banalnie proste, nie mniej jednak pracochłonne i wymaga cierpliwości. Do dyspozycji mamy wachlarz grubości pierścieni regulacyjnych zarówno pod głowicą jak i pod cylindrem. W silnika wolnossący bez doładowania pierścienie występują w grubościach od 1,1mm do 2,0 mm, a silnika z turbodoładowaniem od 3,0mm do 3,9mm. Każdy kolejny pierścień jest grubszy o 0,1mm. Niekiedy w silnika z turbodoładowanie występują również „cienkie podkładki”. Wszystkie potrzebne grubości można znaleźć w naszym sklepie internetowym klikając tutaj
Żeby mieć pewność jaki rodzaj podkładki jest w danym silniku trzeba sprawdzić to podając numer silnika. Pod cylindrem podkładki występują w grubościach od 0,2mm do 1,0mm.
Powyższą operacją należy przeprowadzić osobno
dla każdego cylindra
1. Zaczynamy od zmontowania tłoka wraz z korbowodem
2. Następnie zakładamy pierścień regulacyjny na cylinder. W kompletach uszczelek zazwyczaj możemy spotkać grubości 0,3mm lub 0,5mm.
3. Montujemy cylinder w bloku.
4. Gdy cylinder wraz z tłokiem znajdują się na swoim miejscu na denku tłoku umieszczamy dwa kawałki cyny jak na ilustracji poniżej. Dla ułatwienia cynę można przykleić do denka tłoka przy pomocy smaru. Zapobiegnie to przemieszczaniu się cyny.
5. Na powierzchni kołnierza cylindra kładziemy kolejny pierścień i przykrywamy głowicą.
6. Dokręcamy głowicę dość mocno. Tak żeby cały słupek był dobrze ściśnięty.
7. Za pomocą łyżki obracamy wałem korbowy tak żeby mierzony tłok znalazł się w górnym martwym punkcie. W tym momencie cyna zostaje zmiażdżona.
8. Rozkręcamy śruby głowicy i zdejmujemy głowicę.
9. Mierzymy zgnieciony kawałk cyny. Grubość cyny określa wymiar komory. Z pomiaru dwóch kawałków wyciągamy średnią. Wynikiem jest aktualny wymiar komory. Prawidłowy wynik powinien mieścić się od 1,0mm do 1,2mm.
10. Jeżeli wynik mieści się w prawidłowym przedziale zostawiamy zadane pierścienie, jeżeli nie należy skorygować grubość pierścienia pod głowicą. Zdarza się, że grubość pierścienia pod głowicą jest za mała. Należy wtedy zdemontować cylinder i wymienić pierścień regulacyjny po cylindrem na większy.
Powyższą operacją należy przeprowadzić osobno dla każdego cylindra